|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
June 23,2018
(updated July 30, 2022)| NIOD-begin
| beginpagina
Droog Inleiding De titels van deze werken in dit door zijn hoffotograaf en vriend Hoffmann samengestelde boek zijn: 1. Hohlweg
bei Wytschaete, November 1914
Te bewijzen niet, inderdaad, maar het is wel zeer aannemelijk te maken. Joachimsthaler toont in z'n boek een door Hitler gemaakte tekening van een gebouw, en de aquarel van hetzelfde gebouw. Zowel de overeenkomsten als de verschillen zijn duidelijk. Aanvullend bewijs vond Joachimsthaler bij nazikopstuk Alfred Rosenberg (1893-1946), die in z'n cel in Neurenberg een passage noteerde over Hitlers Eerste Wereldoorlogaquarellen, die hij in de jaren dertig in München gezien had. Rosenberg had in Moskou bouwkunde gestudeerd, en had zeker enig inzicht in de materie. Over die aquarellen schreef hij dat hij ze deels in origineel, deels in latere weergave"(!) gezien had, waarbij de bewerkingen hem verrasten "omdat ze een natuurlijk talent, de nadruk op het wezenlijke en een uitgesproken kunstschildersgeest verraden." Joachimsthaler: "Er kan geen twijfel over bestaan dat het hierbij over de tekeningen van Hitler in Hoffmanns boek gaat. Wat betekent dat de aquarellen in Hoffmanns boek met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid door een goede kunstschilder bewerkt en geaquarelleerd zijn."² Wij sluiten ons bij het oordeel van Joachimsthaler aan. Er is nóg een aanwijzing dat Hoffmann (met Hitlers instemming?) twee andere 'Hitler's hebben laten oppimpen: in Hoffmann memoires, Hitler wie ich ihn sah, maakt Hoffmann zich druk over twee Hitleraquarellen uit zijn bezit, die na de oorlog door de Amerikanen in beslaggenomen waren:
Nu worden in Washington vier aan Hitler toegeschreven aquarellen 'uit de collectie Hoffmann' bewaard. Betekenen Hoffmans uitlatingen dat twee van die vier ook vervalsingen zijn? Hoe het ook zij: Adolf Hitler / Aquarelle (1935), met goede kwaliteit kleurenreproducties en in hoge oplage verschenen, is door vervalsers gebruikt als voorbeeld. Het is dan ook niet vreemd dat tal van vervalsingen van de in het boek afgedrukte aquarellen circuleren. Zover bekend hebben in ieder geval enkele van de originele werken de oorlog overleefd. De huidige verblijfplaats(en) zijn onbekend. noten ¹ A. Joachimsthaler. Korrektur einer Biographie. Adolf Hitler 1908-1920. Mit 67 Textabbildungen und 69 Fotos. Herbig, [München], [1989]. Blz136 ² A. Joachimsthaler. Blz. 136. ³ Heinrich Hoffman. Hitler wie ich ihn sah. Aufzeichnungen seines Leibfotografen. Herbig, [München/Berlin], [1974]. Blz 151. Eerder verschenen als: Hitler was my friend. Translated by Lt.-Col. R.H. Stevens. Burke, Londen, 1955. Introduction Reproductions of seven watercolors attributed to Hitler were depicted in the book Adolf Hitler / Aquarelle, in 1935. The titles of these works in this book compiled by his court photographer and friend Heinrich Hoffmann are: 1. Hohlweg bei Wytschaete, November
1914 However, the question is whether these works are authentic Hitler watercolors. Hitler researcher Anton Joachimsthaler commented on the works in this book:
Indeed, it can't be proven, but it is very plausible. Joachimsthaler shows in his book a drawing of a building made by Hitler, and the watercolor of the same building. Both the similarities and the differences are clear. Joachimsthaler found additional evidence with the Nazi Party ideologist Alfred Rosenberg (1893-1946), who wrote in his cell on death row in Nuremberg a passage about Hitler's First World War watercolors, which he had seen in Munich in the thirties. Rosenberg had studied architecture in Moscow, and certainly had some insight into the matter. About these watercolors he wrote that he had seen them "partly in original, partly in later version"(!). The later versions surprised him "because they betrayed a natural talent, the emphasis on the essential and a pronounced art-painting spirit." Joachimsthaler: "There can be no doubt that this passsage is about the Hitler paintings in Hoffmann's book, which means that the watercolors depicted in Hoffmann's book have been - with a probability bordering on certainty - edited and reworked by a skilled art painter."5 We agree with the judgment of Joachimsthaler. There is another indication that Hoffmann (with Hitler's assent?) had two other 'Hitlers' reworked: in Hoffmann's memoirs, Hitler was my friend, Hoffmann expresses himself about two Hitler watercolors:
In the U.S. Army's Center of Military History in Washington four watercolors attributed to Hitler from the Hoffmann are stored. Do Hoffman's statements mean that two of those four are also forgeries? Whatever is the case: Adolf Hitler / Aquarelle (1935), with good quality color reproductions and published in a widely distributed edition, has been used by counterfeiters as an example. It is therefore not surprising that numerous forgeries of the watercolors printed in the book circulate. As far as we know at least some
of the original works have survived the war. Where
these ended up is unknown. notes De aquarellen - the watercolors
DROOG- tijdschrift voor diepgravende
onderzoeks-journalistiek. Droog, onafhankelijk en ter
zake. Over zaken uit heden en verleden die er toe doen
of deden. Zaken die meer aandacht vragen dan in een
artikel van een of twee papieren pagina’s gegeven kan
worden.
Steun
ons op Facebook: Droog - Slow jounalism |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|